Toegang tot de 21ste eeuw
Toegevoegd op 22 augustus 2010 door mive
Afbeelding toegevoegd door mive
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Opschrift:
Toegang tot de eenentwintigste eeuw
Kunst die zwijgt voert het hoogste woord
(Teksten op stapstenen zie foto's)
Toegang tot de eenentwintigste eeuw
Kunst die zwijgt voert het hoogste woord
(Teksten op stapstenen zie foto's)
Plaatsbeschrijving:
De Panne - Sloepenlaan, pleintje
De Panne - Sloepenlaan, pleintje
Kunstenaar André Willocx (Asse, 1949)
Materiaal: roestvrij staal, natuursteen en graniet
Plaatsing 1991
"Het imponerend kunstwerk uit zwaar roestvrij staal is vier meter hoog. Zeer eenvoudige lijnen stellen een open hand voor met erin een gesloten voorwerp in zijn meest geometrische vorm, een vierkant.
Het monument vormt in feite het gemeenschappelijke punt van drie zitmuurtjes die zijn gemetseld als vraagtekens. Vooran bevinden zich vijf verzonken stapstenen met kunstzinnig ingekraste teksten.
De uitgesneden rug van een stenen boek vormt een kijkgleuf waardoor men de eenentwintigste eeuw op zijn smalste zijde kan bewonderen.
De kunstenaar heeft een zeer abstracte, onwezenlijke vorm willen scheppen, die verwijst naar de daaropvolgende eeuw. deze Toegang tot de 21ste eeuw zal bij de voorbijganger zeker heel wat vragen opwekken. Vragen naar de zin en de onzin. Naar de kunstwaarde, de betekenis en het waarom. Wanneer dit geschiedt, is het opzet helemaal geslaagd."
(Bron: de Panne, Beeld voor beeld, Dienst Cultuur, De Panne, 2005)
Materiaal: roestvrij staal, natuursteen en graniet
Plaatsing 1991
"Het imponerend kunstwerk uit zwaar roestvrij staal is vier meter hoog. Zeer eenvoudige lijnen stellen een open hand voor met erin een gesloten voorwerp in zijn meest geometrische vorm, een vierkant.
Het monument vormt in feite het gemeenschappelijke punt van drie zitmuurtjes die zijn gemetseld als vraagtekens. Vooran bevinden zich vijf verzonken stapstenen met kunstzinnig ingekraste teksten.
De uitgesneden rug van een stenen boek vormt een kijkgleuf waardoor men de eenentwintigste eeuw op zijn smalste zijde kan bewonderen.
De kunstenaar heeft een zeer abstracte, onwezenlijke vorm willen scheppen, die verwijst naar de daaropvolgende eeuw. deze Toegang tot de 21ste eeuw zal bij de voorbijganger zeker heel wat vragen opwekken. Vragen naar de zin en de onzin. Naar de kunstwaarde, de betekenis en het waarom. Wanneer dit geschiedt, is het opzet helemaal geslaagd."
(Bron: de Panne, Beeld voor beeld, Dienst Cultuur, De Panne, 2005)