Versteende Natuur
Toegevoegd op 20 maart 2011 door Dirk-Everts
Afbeelding toegevoegd door Dirk-Everts
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Opschrift:
Gerard Bijnens
lente 2005
Versteende natuur
Gerard Bijnens
lente 2005
Versteende natuur
Plaatsbeschrijving:
As - Rondpunt achter gemeentehuis
As - Rondpunt achter gemeentehuis
BIJNENS Gerard (Zutendaal, 1944)
Schilder, tekenaar, aquarellist, beeldhouwer. Opleiding aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Architectuur en Toegepaste Kunsten te Hasselt (1962-1966), maar qua schilderkunst grotendeels autodidact.
Eerste tentoonstelling in 1978. Bronzen medaille op de «Europese Prijs voor de Schilderkunst» te Oostende in 1984.
Integreert de wereld van de kosmos in zijn werken; kosmos in letterlijke zin, kosmos ook als metafoor voor de menselijke cultuur, de 'condition humaine'. Dit engagement vindt vanaf 1987 zijn weerslag in de “combine-paintings”, de schilderijen met koperplaat en andere benagelde elementen. Omstreeks 1989 ruimt deze wijze van schilderen plaats voor het gewone 'geschilderde doek', waarbij in bijna elk werk de bolvorm aanwezig is. Sinds 1992 verdwijnt de bol geleidelijk en wordt de abstractie meer uitgesproken.
Vanaf 1995 ook actief als beeldhouwer, o.m. in arduin, blauwe steen, graniet, marmer, Franse steen, waarbij evenwicht en tegenspel tussen zachte rondingen en hardere insnijdingen opvallen.
Uit de pers: «G.B. is niet alleen een kunstenaar die schoonheid wil brengen, maar in zijn werk de uitdrukking wil leggen van zijn drang naar bevrijding en geluk. Zijn werk is een contesterende meditatie over de problemen van onze maatschappij.» (Erik Pattijn)
Vermeld in BAS II en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
http://www.nobel.be/NL/ART/2307_bijnens_gerard
Schilder, tekenaar, aquarellist, beeldhouwer. Opleiding aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Architectuur en Toegepaste Kunsten te Hasselt (1962-1966), maar qua schilderkunst grotendeels autodidact.
Eerste tentoonstelling in 1978. Bronzen medaille op de «Europese Prijs voor de Schilderkunst» te Oostende in 1984.
Integreert de wereld van de kosmos in zijn werken; kosmos in letterlijke zin, kosmos ook als metafoor voor de menselijke cultuur, de 'condition humaine'. Dit engagement vindt vanaf 1987 zijn weerslag in de “combine-paintings”, de schilderijen met koperplaat en andere benagelde elementen. Omstreeks 1989 ruimt deze wijze van schilderen plaats voor het gewone 'geschilderde doek', waarbij in bijna elk werk de bolvorm aanwezig is. Sinds 1992 verdwijnt de bol geleidelijk en wordt de abstractie meer uitgesproken.
Vanaf 1995 ook actief als beeldhouwer, o.m. in arduin, blauwe steen, graniet, marmer, Franse steen, waarbij evenwicht en tegenspel tussen zachte rondingen en hardere insnijdingen opvallen.
Uit de pers: «G.B. is niet alleen een kunstenaar die schoonheid wil brengen, maar in zijn werk de uitdrukking wil leggen van zijn drang naar bevrijding en geluk. Zijn werk is een contesterende meditatie over de problemen van onze maatschappij.» (Erik Pattijn)
Vermeld in BAS II en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
http://www.nobel.be/NL/ART/2307_bijnens_gerard