Sole Orto Memorial
Toegevoegd op 15 maart 2011 door Dirk-Everts
Afbeelding toegevoegd door Dirk-Everts
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Plaatsbeschrijving:
Hasselt - Fruitmarkt
Hasselt - Fruitmarkt
Kunstenaar: RAF VERJANS
1992
Solo Orto = na zonsopgang of : dageraad, morgengloren, ???crepuscule... enz.
De uitgesproken cirkelvorm van het monument is het uitgangspunt van de titelkeuze, waarvan de symboliek zou kunnen omschreven worden als; een nieuwe dag, een nieuw tijdperk, een nieuwe lente, vernieuwde voornemens, plannen....enz. De opkomende zon staat voor; licht, warmte, optimisme, energie, hoop ...
De Zelfstandige Ondernemers, of de Middenstand Hasselt, wil door zijn dynamisch initiatief en door
middel van het Monument een langdurige impuls geven die de boodschap van vernieuwing, ondernemingsgeest, participatie enz. alleen maar gunstig kan ervaren worden door de bevolking.
De plastische vormgeving van “SOLE ORTO MEMORIAL” sluit aan bij deze titelgedachte door een uitnodiging tot positief denken en handelen en is zelfs de antipode van het Franse gezegde ‘Sois belle et tais-toi’, vrij vertaald; actuele kunst hoeft niet zo nodig adembenemend mooi te zijn (in de opvatting van De Schone Kunsten), actuele kunst heeft nog een andere sociale rol te spelen, en daar mag over gepraat. Persoonlijk gaat mijn voorkeur vaar VERWONDERING boven BE-wondering omdat VER-WONDERING een venster opent naar bruikbare creativiteit in alle lagen van de bevolking in onze maatschappij.
Fonetisch klinkt de titel goed en is niet zo direct vatbaar voor volkse verbasteringen.
Motivatie omtrent het woord “MEMORIAL” = herdenkings-monument. Meestal toepasselijk op het verleden, personen, gebeurtenissen. Ik gebruik graag deze Memorial omwille van zijn Dualiteits-kracht die mijn werk beheerst. Zo kan bijvoorbeeld een herdenkings-monument voor toekomstgerichte gebeurtenissen tegenstrijdig en absurd overkomen maar het past wel in mijn visie van tijdloosheid.
Je kan zeggen: MONUMENT “SOLE ORTO” en dan betekent dit een dichterlijke hulde aan de opkomende zon.
Je kan ook zeggen: “SOLE ORTO MEMORIAL” en dat is dan een hulde aan diezelfde zon die al miljarden malen opgekomen is, dat wij dat vergeten zijn, en dat wij dit fenomeen nog maar eens opnieuw moeten ontdekken ... enz.
Het is dus een begrip met interpretatiemogelijkheden in dubbele richting.
Bron: website kunstenaar http://www.rafverjans.eu/nl/noMenu/Solo-Orto-Memorial.aspx
---
VERJANS Raf(aël) (Tongeren, 1935)
Beeldhouwer, edelsmid, ontwerper van juwelen. Opleiding aan de Kunstschool te Maredsous. Vanaf 1956 werkzaam als zelfstandig beeldhouwer-edelsmid.
Zijn werk, aanvankelijk religieus van inspiratie, evolueerde naar meer maatschappij-kritische onderwerpen.
Uit de pers: «R.V. wil een dubbele dualiteit op de toeschouwer overbrengen: emotieloze buitenzijde, natuurgetrouwe menselijke anatomische onderdelen, fragmentarisch weergegeven of gereconstrueerd, fossielen die ook het innerlijke blootleggen, aftakeling, erosie, groeiproces en openbloeien, negatief en positief, relieken van de ruïnes van één levensvorm, het mensdom.» Realiseerde o.m. het monumentale “Monument Tongeren 2000”, een project van het Limburgse Provinciebestuur uit 1985.
Werk o.m. in het Middelheim te Antwerpen, in de Steden Hasselt en Tongeren; bronzen portretbuste van Gouverneur L. Roppe in het Provinciehuis te Hasselt.
Vermeld in BAS I en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
Bron: http://www.nobel.be/NL/ART/39243_verjans_rafael
Solo Orto = na zonsopgang of : dageraad, morgengloren, ???crepuscule... enz.
De uitgesproken cirkelvorm van het monument is het uitgangspunt van de titelkeuze, waarvan de symboliek zou kunnen omschreven worden als; een nieuwe dag, een nieuw tijdperk, een nieuwe lente, vernieuwde voornemens, plannen....enz. De opkomende zon staat voor; licht, warmte, optimisme, energie, hoop ...
De Zelfstandige Ondernemers, of de Middenstand Hasselt, wil door zijn dynamisch initiatief en door
middel van het Monument een langdurige impuls geven die de boodschap van vernieuwing, ondernemingsgeest, participatie enz. alleen maar gunstig kan ervaren worden door de bevolking.
De plastische vormgeving van “SOLE ORTO MEMORIAL” sluit aan bij deze titelgedachte door een uitnodiging tot positief denken en handelen en is zelfs de antipode van het Franse gezegde ‘Sois belle et tais-toi’, vrij vertaald; actuele kunst hoeft niet zo nodig adembenemend mooi te zijn (in de opvatting van De Schone Kunsten), actuele kunst heeft nog een andere sociale rol te spelen, en daar mag over gepraat. Persoonlijk gaat mijn voorkeur vaar VERWONDERING boven BE-wondering omdat VER-WONDERING een venster opent naar bruikbare creativiteit in alle lagen van de bevolking in onze maatschappij.
Fonetisch klinkt de titel goed en is niet zo direct vatbaar voor volkse verbasteringen.
Motivatie omtrent het woord “MEMORIAL” = herdenkings-monument. Meestal toepasselijk op het verleden, personen, gebeurtenissen. Ik gebruik graag deze Memorial omwille van zijn Dualiteits-kracht die mijn werk beheerst. Zo kan bijvoorbeeld een herdenkings-monument voor toekomstgerichte gebeurtenissen tegenstrijdig en absurd overkomen maar het past wel in mijn visie van tijdloosheid.
Je kan zeggen: MONUMENT “SOLE ORTO” en dan betekent dit een dichterlijke hulde aan de opkomende zon.
Je kan ook zeggen: “SOLE ORTO MEMORIAL” en dat is dan een hulde aan diezelfde zon die al miljarden malen opgekomen is, dat wij dat vergeten zijn, en dat wij dit fenomeen nog maar eens opnieuw moeten ontdekken ... enz.
Het is dus een begrip met interpretatiemogelijkheden in dubbele richting.
Bron: website kunstenaar http://www.rafverjans.eu/nl/noMenu/Solo-Orto-Memorial.aspx
---
VERJANS Raf(aël) (Tongeren, 1935)
Beeldhouwer, edelsmid, ontwerper van juwelen. Opleiding aan de Kunstschool te Maredsous. Vanaf 1956 werkzaam als zelfstandig beeldhouwer-edelsmid.
Zijn werk, aanvankelijk religieus van inspiratie, evolueerde naar meer maatschappij-kritische onderwerpen.
Uit de pers: «R.V. wil een dubbele dualiteit op de toeschouwer overbrengen: emotieloze buitenzijde, natuurgetrouwe menselijke anatomische onderdelen, fragmentarisch weergegeven of gereconstrueerd, fossielen die ook het innerlijke blootleggen, aftakeling, erosie, groeiproces en openbloeien, negatief en positief, relieken van de ruïnes van één levensvorm, het mensdom.» Realiseerde o.m. het monumentale “Monument Tongeren 2000”, een project van het Limburgse Provinciebestuur uit 1985.
Werk o.m. in het Middelheim te Antwerpen, in de Steden Hasselt en Tongeren; bronzen portretbuste van Gouverneur L. Roppe in het Provinciehuis te Hasselt.
Vermeld in BAS I en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
Bron: http://www.nobel.be/NL/ART/39243_verjans_rafael