Doden Belgische Bezettingslegers
Toegevoegd op 10 maart 2011 door monlouis
Afbeelding toegevoegd door monlouis
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Opschrift:
Opgericht door de Nationale Unie der Oudgedienden van de bezettingslegers"
27 november 1949
Nationaal gedenkteken aan de doden van de Belgische bezettingslegers
1918 - 1929
1945 - 1955
Opgericht door de Nationale Unie der Oudgedienden van de bezettingslegers"
27 november 1949
Nationaal gedenkteken aan de doden van de Belgische bezettingslegers
1918 - 1929
1945 - 1955
Plaatsbeschrijving:
Brussel - Gutenbergsquare
Brussel - Gutenbergsquare
Beeldhouwer : Frans Lamberechts.
In het midden van de square werd een driehoekig tuintje aangelegd. Op de punt hiervan bevindt zich een Nationaal monument voor de slachtoffers van het Belgische bezettingsleger, van 1947. Het hardstenen monument is gesigneerd door de architecten E. P. Mathieux en J. Fink en door de beeldhouwer Frans Lamberechts. In het midden van een stervormige beplante parterre, bevindt zich een ronde sokkel belijnd met een bronzen guirlande; daaruit rijst een soort obelisk op versierd met opgerichte zwaarden en leeuwen die naar de Belgische wapens verwijzen.
(bron : http://www.irismonument.be/nl.Brussel_Uitbreiding_Oost.Gutenbergsquare.html)
Aan de voet van het monument kun je met wat goede wil de oorspronkelijke tekst lezen: 'Opgericht door de Nationale Unie der Oudgedienden van de Bezettingslegers', en een datum: 27 november 1949. De inscriptie is nu door weer en wind uitgesleten, maar de situatie was eigenlijk van in den beginne niet erg duidelijk. Voorbijgangers die wat interesse opbrachten voor het monument, zouden naar het schijnt meer dan eens gedacht hebben dat het ging om een eerbetoon aan de leden van de Duitse bezettingsmacht die de dood hadden gevonden. Daarom werd hoger op de sculptuur een andere tekst aangebracht, nu in duidelijk leesbare zwarte reliëfletters die contrasteren met de steen:'Nationaal Gedenkteken aan de doden van de Belgische Bezettingslegers, 1918-1929 en 1945-1955'. De Belgische militairen die in Duitsland waren gelegerd, noemden zichzelf blijkbaar tot 1955 'bezetters' - en zo werden ze ook door de Duitsers gezien. Vanaf 1955 veranderden de omstandigheden en werden de 'bezetters' bondgenoten.
Dit vroeg natuurlijk om een rectificatie: helemaal onderaan, aan beide zijden van het trapje dat naar de eigenlijke sculptuur leidt, werden twee bronzen platen aangebracht, één in het Nederlands en één in het Frans. De tekst van de vorige inscriptie werd grotendeels overgenomen, maar er werd nu bijgezegd dat ook de doden van de Belgische strijdkrachten in Duitsland 1955-2003 hier herdacht worden. Het jaartal 2003 is dus de laatste toevoeging en die werd zonder meer klungelig uitgevoerd: in een ander lettertype en in een ander formaat hangt de 2003 er zo maar een beetje bij.
Het gedenkteken werd ontworpen door de architecten Fink en Mathieux en de beeldhouwer Lambrechts.
Opvallend is de metershoge zuil in lichtblauwe steen. Aan vier zijden ziet men een zwaard en een leeuwenschild. De zuil heeft een onmiskenbaar fallisch karakter en troont op een cilindervormige constructie, eveneens in blauwe steen. De aanplantingen en bloemperkjes zijn merkwaardig goed onderhouden - maar hoe evolueert de betekenis van dit monument in de toekomst? Het Graf van de Onbekende Soldaat aan de Congreskolom krijgt steeds nieuwe 'herdenkfuncties' toegemeten. Na de gevallenen van de grote wereldconflicten wordt er nu ook eer betoond aan de slachtoffers van recente vredesmissies. Maar op het Gutenbergplantsoen lijkt een hoofdstuk definitief afgesloten.
(bron : http://www.brusselnieuws.be/artikel/gedenkteken-gutenbergsquare-creëert-misverstanden)
LAMBERECHTS Frans (Molenbeek-Saint-Jean, 1909 - Jette, 1988)
Beeldhouwer. Verbleef vanaf 1916 lange tijd in Frankrijk en nam er deel aan de restauratie van oude monumenten. Nadien verdere opleiding aan de Academie te Brussel (1925-1929 en 1932-1934).
Laureaat van de «Jeune Sculpture Belge» in 1942. Debuteerde in figuratieve vormgeving. Vaak hadden zijn werken een decoratief karakter en werden ze geconcipieerd in functie van de architectuur.
Evolueerde van het decoratieve effect naar de autonome figuur.
Opteerde na de Tweede Wereldoorlog voor gelouterde, volledig geabstraheerde vormen.
Was één van de eersten om met polyester te werken.
Was leraar aan de Hogere Rijksschool voor Schone Kunsten te Etterbeek.
Werk o.m. in het Middelheim te Antwerpen.
Bron: http://www.nobel.be/NL/ART/21043_lamberechts_frans
Beeldhouwer. Verbleef vanaf 1916 lange tijd in Frankrijk en nam er deel aan de restauratie van oude monumenten. Nadien verdere opleiding aan de Academie te Brussel (1925-1929 en 1932-1934).
Laureaat van de «Jeune Sculpture Belge» in 1942. Debuteerde in figuratieve vormgeving. Vaak hadden zijn werken een decoratief karakter en werden ze geconcipieerd in functie van de architectuur.
Evolueerde van het decoratieve effect naar de autonome figuur.
Opteerde na de Tweede Wereldoorlog voor gelouterde, volledig geabstraheerde vormen.
Was één van de eersten om met polyester te werken.
Was leraar aan de Hogere Rijksschool voor Schone Kunsten te Etterbeek.
Werk o.m. in het Middelheim te Antwerpen.
Bron: http://www.nobel.be/NL/ART/21043_lamberechts_frans