os
Toegevoegd op 21 november 2010 door CarloVansant
Afbeelding toegevoegd door CarloVansant
Kunstenaar:
Lode Vleeshouwers
Lode Vleeshouwers
Plaatsbeschrijving:
Wilrijk - Op de middenberm van de Groenborgerlaan.
Wilrijk - Op de middenberm van de Groenborgerlaan.
Het sculptuur van de os maakt deel uit van de standbeeldengroep terug te vinden in de Driekonigenstraat. Samen vormen de beelden het decor van de jaarlijkse kerststal op De Bist te Wilrijk.
Deelgemeente WILRIJK
Het beeld dateert uit 1962. Het bevindt zich op de Groenenborgerlaan tegenover het huisnummer 222.
Kunstenaar = Lode VLEESHOUWERS (Antwerpen 1900 - Schoten 1964)
Beeldhouwer, schilder, tekenaar. Opleiding aan het Hoger Instituut te Antwerpen. Schreef zich in 1920 in voor deelname aan de Prijs van Rome. Reisde naar Frankrijk en verbleef in 1929 ruim een half jaar in Italië.
Kwam over als een eenvoudige, beheerste en meditatieve persoonlijkheid.
Debuteerde als schilder en tekenaar met o.m. figuren, portretten in streng-voorname vormgeving.
Schilderde o.m. portretten van Robijn van Schneidauer, Ciamberlani, dames uit de Antwerpse burgerij.
Raakte dan in de ban van de beeldhouwkunst.
Ontwerper van o.m. portretten (Marnix Gijsen, bijv.), borstbeelden, boeren- en monnikentypes, figuren, vrouwentorso's, heiligenbeelden.
Hij is vooral bekend voor zijn monumentaal, architectonisch goed geïntegreerd religieus beeldhouwwerk o.m. in de Sint-Laurentiuskerk te Antwerpen (beeld van de Heilige Maagd als dat van de heilige Laurentius - kerk gebouwd in de periode 1932-1941 naar ontwerp van Jozef Huygh (1885-1946). Hij realiseerde tevens een O.-L.-Vrouw van Orval (1936-38) en een Onze Lieve Vrouw van de Hei op de ingapoort van de Abdij nazareth in Brecht.
Uit de pers: «Zijn voorkeur voor een gelouterde vitaliteit en zijn innerlijke zekerheid oriënteerden hem naar het klassieke.» Nam o.m. deel aan het “Salon de Printemps” in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel in 1931 met twee schilderijen (damesportretten) en twee borstbeelden.
Hij was gehuwd met de pianiste Angèle Simonart (1896-1990) en woonde aan de Distelvinklei in Schoten.
Het beeld dateert uit 1962. Het bevindt zich op de Groenenborgerlaan tegenover het huisnummer 222.
Kunstenaar = Lode VLEESHOUWERS (Antwerpen 1900 - Schoten 1964)
Beeldhouwer, schilder, tekenaar. Opleiding aan het Hoger Instituut te Antwerpen. Schreef zich in 1920 in voor deelname aan de Prijs van Rome. Reisde naar Frankrijk en verbleef in 1929 ruim een half jaar in Italië.
Kwam over als een eenvoudige, beheerste en meditatieve persoonlijkheid.
Debuteerde als schilder en tekenaar met o.m. figuren, portretten in streng-voorname vormgeving.
Schilderde o.m. portretten van Robijn van Schneidauer, Ciamberlani, dames uit de Antwerpse burgerij.
Raakte dan in de ban van de beeldhouwkunst.
Ontwerper van o.m. portretten (Marnix Gijsen, bijv.), borstbeelden, boeren- en monnikentypes, figuren, vrouwentorso's, heiligenbeelden.
Hij is vooral bekend voor zijn monumentaal, architectonisch goed geïntegreerd religieus beeldhouwwerk o.m. in de Sint-Laurentiuskerk te Antwerpen (beeld van de Heilige Maagd als dat van de heilige Laurentius - kerk gebouwd in de periode 1932-1941 naar ontwerp van Jozef Huygh (1885-1946). Hij realiseerde tevens een O.-L.-Vrouw van Orval (1936-38) en een Onze Lieve Vrouw van de Hei op de ingapoort van de Abdij nazareth in Brecht.
Uit de pers: «Zijn voorkeur voor een gelouterde vitaliteit en zijn innerlijke zekerheid oriënteerden hem naar het klassieke.» Nam o.m. deel aan het “Salon de Printemps” in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel in 1931 met twee schilderijen (damesportretten) en twee borstbeelden.
Hij was gehuwd met de pianiste Angèle Simonart (1896-1990) en woonde aan de Distelvinklei in Schoten.