La Tordue
Toegevoegd op 12 december 2017 door uglyducky
Kunstenaar:
George Grard
George Grard
Plaatsbeschrijving:
Sint-Niklaas - Grote Markt
Sint-Niklaas - Grote Markt
‘La Tordue’ verwijst naar een eerder gemaakt beeld van George Grard, namelijk ‘De zee’, of ‘Liggend Naakt’ in Oostende. Dit beeld (1952-1955) dat in de volksmond ‘Dikke Matille’ wordt genoemd, verzinnebeeldt de weelderigheid en sensualiteit van de zee in een vrouwenlichaam.
‘Dikke Matille’ werd doorheen de vroegere jaren regelmatig belaagd door groeperingen met moralistische of politieke boodschappen. Sinds 2005 prijkt het op de lijst van beschermde beelden van Oostende.
Net zoals de ambtenaren van Monumenten en Landschappen in Oostende het beeld effectief liever dichter bij de zee hadden gezien, ging de voorkeur van Kunst in de Stad uit naar een locatie op wateroppervlak, temeer omdat het beeld mooier is in de weerspiegeling van het water. Nu prijkt het op een natuursteen en is het op zijn mooist wanneer het geregend heeft.
‘La Tordue’ nodigt uit om aangeraakt te worden. Toch dient hierbij gezegd te worden dat het opmerkelijk is hoe toeschouwers sneller geneigd zijn abstracte werken aan te raken dan figuratieve werken.
‘La Tordue’ verwijst naar een eerder gemaakt beeld van George Grard, namelijk ‘De zee’, of ‘Liggend Naakt’ in Oostende. Dit beeld (1952-1955) dat in de volksmond ‘Dikke Matille’ wordt genoemd, verzinnebeeldt de weelderigheid en sensualiteit van de zee in een vrouwenlichaam.‘Dikke Matille’ werd doorheen de vroegere jaren regelmatig belaagd door groeperingen met moralistische of politieke boodschappen. Sinds 2005 prijkt het op de lijst van beschermde beelden van Oostende.Net zoals de ambtenaren van Monumenten en Landschappen in Oostende het beeld effectief liever dichter bij de zee hadden gezien, ging de voorkeur van Kunst in de Stad uit naar een locatie op wateroppervlak, temeer omdat het beeld mooier is in de weerspiegeling van het water. Nu prijkt het op een natuursteen en is het op zijn mooist wanneer het geregend heeft.‘La Tordue’ nodigt uit om aangeraakt te worden. Toch dient hierbij gezegd te worden dat het opmerkelijk is hoe toeschouwers sneller geneigd zijn abstracte werken aan te raken dan figuratieve werken.