Jan Cornelis Van Rijswijck
Toegevoegd op 18 juni 2011 door monlouis
Afbeelding toegevoegd door monlouis
Kunstenaar:
Tom Frantzen
Tom Frantzen
Plaatsbeschrijving:
Antwerpen - Napoleonkaai
Antwerpen - Napoleonkaai
Jan Van Rijswijck (Antwerpen 14 februari 1853 – Testelt 23 september 1906), zoon van de dichter Jan Baptist Van Rijswijck, was een Belgisch advocaat, staatsman en journalist.
Hij genoot zijn eerste onderricht aan de kostschool van Melle en ging studeren, eerst aan de Hogeschool van Leuven en vervolgens aan de Vrije Hogeschool van Brussel, waar hij op 20 april 1876 zijn diploma van doctor in de rechten ontving. Hij vestigde zich als advocaat in zijn geboortestad, werd daar op 25 oktober 1881 tot gemeenteraadslid en op 28 oktober 1889 tot schepen van onderwijs gekozen. Van 1892 tot 1906 was hij als opvolger van Leopold De Wael (en waarnemend burgemeester Georges Gits) burgemeester van Antwerpen, van 1900 tot 1906 volksvertegenwoordiger. Hij werd 'onze Jan' genoemd en was razend populair.
Van Rijswijck was een overtuigd flamingant: in een periode dat het gebruik van de Nederlandse taal niet evident was, zette hij zich in voor de 'vervlaamsing' van de Antwerpse rechtbank. Jacob Karsman, een Nederlands zakenman en eveneens flamingant was geldschieter van Van Rijswijck.
Onder zijn bestuur organiseert de stad de Wereldtentoonstelling van 1894, werden belangrijke gebouwen zoals het Loodswezen, het Centraal Station en het Tolhuis gebouwd. Ook in de haven werd begonnen met de bouw van het Kanaaldok; mede daardoor heeft de haven een enorme uitbreiding gekend.
Jan Van Rijswijck (Antwerpen 14 februari 1853 – Testelt 23 september 1906), zoon van de dichter Jan Baptist Van Rijswijck, was een Belgisch advocaat, staatsman en journalist.Hij genoot zijn eerste onderricht aan de kostschool van Melle en ging studeren, eerst aan de Hogeschool van Leuven en vervolgens aan de Vrije Hogeschool van Brussel, waar hij op 20 april 1876 zijn diploma van doctor in de rechten ontving. Hij vestigde zich als advocaat in zijn geboortestad, werd daar op 25 oktober 1881 tot gemeenteraadslid en op 28 oktober 1889 tot schepen van onderwijs gekozen. Van 1892 tot 1906 was hij als opvolger van Leopold De Wael (en waarnemend burgemeester Georges Gits) burgemeester van Antwerpen, van 1900 tot 1906 volksvertegenwoordiger. Hij werd 'onze Jan' genoemd en was razend populair.Van Rijswijck was een overtuigd flamingant: in een periode dat het gebruik van de Nederlandse taal niet evident was, zette hij zich in voor de 'vervlaamsing' van de Antwerpse rechtbank. Jacob Karsman, een Nederlands zakenman en eveneens flamingant was geldschieter van Van Rijswijck.Onder zijn bestuur organiseert de stad de Wereldtentoonstelling van 1894, werden belangrijke gebouwen zoals het Loodswezen, het Centraal Station en het Tolhuis gebouwd. Ook in de haven werd begonnen met de bouw van het Kanaaldok; mede daardoor heeft de haven een enorme uitbreiding gekend. (bron : wikipedia)
Het beeld bestaat uit een minimalistische structuur in cortenstaal en de bronzen figuur van Jan Cornelis Van Rijswijck die mede aan de basis van de moderne ontwikkeling van de haven van Antwerpen ligt. De structuur is interactief en suggereert de scheepvaart (de plaat) en de industrie(de buis). De trap is symbool van de toekomst en zijn draaibeweging rond de voorsteven van het schip en de schouw onderstreept de binding tussen de scheepvaart en de industrie.
Jan Cornelis Van Rijswijck staat aan de railing van een schip of van een fabriek, klaar om de mensen toe te spreken.
Het sociale aspect van zijn karakter en zijn activiteit wordt gesuggereerd doordat iedereen bij hem kan komen en vanaf het platform het prachtige perspectief van de dokken naar het noorden en eveneens de opening van de haven kan aanschouwen. Van die plaats kan men wegdromen in de wijde wereld. (bron : tomfrantzen.be)
Het beeld bestaat uit een minimalistische structuur in cortenstaal en de bronzen figuur van Jan Cornelis Van Rijswijck die mede aan de basis van de moderne ontwikkeling van de haven van Antwerpen ligt. De structuur is interactief en suggereert de scheepvaart (de plaat) en de industrie(de buis). De trap is symbool van de toekomst en zijn draaibeweging rond de voorsteven van het schip en de schouw onderstreept de binding tussen de scheepvaart en de industrie.
Jan Cornelis Van Rijswijck staat aan de railing van een schip of van een fabriek, klaar om de mensen toe te spreken.
Het sociale aspect van zijn karakter en zijn activiteit wordt gesuggereerd doordat iedereen bij hem kan komen en vanaf het platform het prachtige perspectief van de dokken naar het noorden en eveneens de opening van de haven kan aanschouwen. Van die plaats kan men wegdromen in de wijde wereld. (bron : tomfrantzen.be)