Bemanning Blenheim P6914
Toegevoegd op 5 april 2011 door Dirk-Everts
Afbeelding toegevoegd door Dirk-Everts
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Plaatsbeschrijving:
Gellik - Voor de kerk
Gellik - Voor de kerk
Zie onderstaande link met zeer interessante info over de opgraving van het vliegtuig
http://users.skynet.be/lostplanes.net/recovery%20blenheim.htm
Op de speelheuvel voor de kerk van Gellik (kant Kerkstraat) staat naast het monument voor de lokale slachtoffers van de twee wereldoorlogen een gedenkteken voor gevallen vliegtuigbemanningen. Witte marmeren platen hangen op een bakstenen muur.
Het gaat hem om een bemanning van een Blenheim 6914 van het 15 Sqn neergestort op 12 mei 1940 (Sgt H.R. Hall, Sgt E.R. Perrin en LAC P.J. Mc Donnel) en om de Halifax III HX352 “L” for Love van het 429 “Bison” Sqn die neerstortte op 25 mei 1944 (P/O J.L. Michell, F/O D.M. Mc Kensie, Sgt J.I. Jolley, Sgt A.N. Smith, F/O Nazar en P/O J.I. Mc Donald.)
Het monument voor de Blenheim werd onthuld op 11 november 1985. Drijvende kracht achter het onderzoek was Walter Veugen en de VOV van Gellik. In een artikel dat Walter schreef over de crash las ik dat de weduwe en de broer van piloot Hall enkel een bericht hadden ontvangen dat de man vermist was. De emoties liepen dus hoog op toen de familie op 12 november 1985 eindelijk de graven van hun gesneuvelde geliefden konden bezoeken op het Brits militair kerkhof van Hotton.
Op 12 mei 1940 werd een vliegtuig van het Squadron neergeschoten bij een aanval op de bruggen over de Maas en het Albertkanaal. De drie bemanningsleden, piloot Hall, waarnemer Perrin en boordschutter Mc. Donnel, kwamen daarbij om.
Het vliegtuig zou nog eerst een rondvlucht rond de kerk gemaakt hebben en weer richting kanaal zijn gevlogen. Het vliegtuig stortte daar neer en boorde zich in de kade.
Piloot Hall kwam bij de crash op het jaagpad terecht en werd als enige direct geborgen en begraven op het kerkhof van Gellik. De andere twee liet men tot september in het vliegtuig waarna ze in de kanaaldijk werden begraven. Nog tijdens de oorlog hebben ze deze drie weer opgegraven om ze te identificeren maar ze werden ongeïdentificeerd weer begraven. Na de oorlog werden de drie herbegraven op het Militair kerkhof in Hotton, Luxemburg.
Gellik kreeg op 23 november 2008 het vaandel van het XV(R) Squadron van de Engelse Royal Air Force geschonken.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een Engels Militair Vaandel buiten het Verenigd koninkrijk achtergelaten wordt.
Op het vaandel zijn de onderscheidingen uit verschillende slagen vermeld: Western Front 1915-1918 ; Cambrai 1917; Somme 1918, Hindenburg Line; Meuse bridges; Ruhr 1941 -1945; Berlin 1941-1945; Normandy 1944 en Gulf1991.
Zie verder:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/gellik-krijgt-militair-vaandel-van-engelse-royal-air-force.aspx
en http://blog.seniorennet.be/grootlanaken/archief.php?ID=223397 (met foto's van de inhuldiging van het vaandel)
Het vliegtuig zou nog eerst een rondvlucht rond de kerk gemaakt hebben en weer richting kanaal zijn gevlogen. Het vliegtuig stortte daar neer en boorde zich in de kade.
Piloot Hall kwam bij de crash op het jaagpad terecht en werd als enige direct geborgen en begraven op het kerkhof van Gellik. De andere twee liet men tot september in het vliegtuig waarna ze in de kanaaldijk werden begraven. Nog tijdens de oorlog hebben ze deze drie weer opgegraven om ze te identificeren maar ze werden ongeïdentificeerd weer begraven. Na de oorlog werden de drie herbegraven op het Militair kerkhof in Hotton, Luxemburg.
Gellik kreeg op 23 november 2008 het vaandel van het XV(R) Squadron van de Engelse Royal Air Force geschonken.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een Engels Militair Vaandel buiten het Verenigd koninkrijk achtergelaten wordt.
Op het vaandel zijn de onderscheidingen uit verschillende slagen vermeld: Western Front 1915-1918 ; Cambrai 1917; Somme 1918, Hindenburg Line; Meuse bridges; Ruhr 1941 -1945; Berlin 1941-1945; Normandy 1944 en Gulf1991.
Zie verder:
http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/gellik-krijgt-militair-vaandel-van-engelse-royal-air-force.aspx
en http://blog.seniorennet.be/grootlanaken/archief.php?ID=223397 (met foto's van de inhuldiging van het vaandel)