Groeten aan K. De Jaeck
Toegevoegd op 1 april 2011 door mive
Afbeelding toegevoegd door mive
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Opschrift:
Groeten aan K. De Jaeck
Camiel Van Breedam
Schenking van E. De Jaeck
Groeten aan K. De Jaeck
Camiel Van Breedam
Schenking van E. De Jaeck
Plaatsbeschrijving:
Antwerpen - Middelheimlaan, voortuin, Universiteit Antwerpen, ex-Koloniale Hogeschool
Antwerpen - Middelheimlaan, voortuin, Universiteit Antwerpen, ex-Koloniale Hogeschool
VAN BREEDAM Camiel (Boom, 1936)
Assemblagekunstenaar, beeldhouwer, ontwerper van van objecten en kastassemblages, muzikant.
Opleiding aan de Normaalschool te Gent o.l.v. O. Landuyt (1955-1957).
Eervolle vermelding op de Prijs voor Jonge Belgische Schilderkunst in 1956 voor zes reliëfs.
Werd lid van «G58-Hessenhuis».
In de jaren '60 ontstonden o.m. felgekleurde assemblages en objecten.
Werkte vanaf 1963 mee aan het tijdschrift “Edda”.
Werd in 1964 lid van «Mouvement Phases». In dat jaar ontstond ook zijn eerste grote assemblage: «Altaar om de Schijnheiligheid te bestrijden».
Huwde in 1966 met de kunstenares Annie Debie.
In 1967 ontstonden zijn eerste metaalsculpturen.
Werkt zowel op klein formaat (kijkdoosjes) als monumentaal (grote environments). Zijn werken verraden zowel een poëtische ziel als liefde voor de jazz-muziek en vormen nu eens een aanklacht tegen de afslachting van de Indianen in Noord-Amerika, getuigen dan weer van opstandigheid tegen de vernietiging van de natuur.
Uit de pers: «Zijn bas-reliëfs, zijn zeldzame autonome beelden, zijn dozen bezorgen eerherstel aan de weggeworpen voorwerpen, de geërodeerde puinen van onze consumptiemaatschappij,» en «Zijn assemblages illustreren zijn gevoeligheid ten aanzien van menselijke betrachtingen en mislukkingen, dromen en esthetische behoeften.» Werkt als beeldhouwer o.m. in cortenstaal. Werk o.m. in het metrostation “Belgica” te Brussel.
Belangrijke tentoonstelling in het “Museum voor Moderne Kunst” (PMMK) te Oostende in 1999-2000.
Vermeld in BAS I en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
http://www.nobel.be/NL/ART/34506_van_breedam_camiel
en website kunstenaar http://www.camielvanbreedam.com/nl/
Assemblagekunstenaar, beeldhouwer, ontwerper van van objecten en kastassemblages, muzikant.
Opleiding aan de Normaalschool te Gent o.l.v. O. Landuyt (1955-1957).
Eervolle vermelding op de Prijs voor Jonge Belgische Schilderkunst in 1956 voor zes reliëfs.
Werd lid van «G58-Hessenhuis».
In de jaren '60 ontstonden o.m. felgekleurde assemblages en objecten.
Werkte vanaf 1963 mee aan het tijdschrift “Edda”.
Werd in 1964 lid van «Mouvement Phases». In dat jaar ontstond ook zijn eerste grote assemblage: «Altaar om de Schijnheiligheid te bestrijden».
Huwde in 1966 met de kunstenares Annie Debie.
In 1967 ontstonden zijn eerste metaalsculpturen.
Werkt zowel op klein formaat (kijkdoosjes) als monumentaal (grote environments). Zijn werken verraden zowel een poëtische ziel als liefde voor de jazz-muziek en vormen nu eens een aanklacht tegen de afslachting van de Indianen in Noord-Amerika, getuigen dan weer van opstandigheid tegen de vernietiging van de natuur.
Uit de pers: «Zijn bas-reliëfs, zijn zeldzame autonome beelden, zijn dozen bezorgen eerherstel aan de weggeworpen voorwerpen, de geërodeerde puinen van onze consumptiemaatschappij,» en «Zijn assemblages illustreren zijn gevoeligheid ten aanzien van menselijke betrachtingen en mislukkingen, dromen en esthetische behoeften.» Werkt als beeldhouwer o.m. in cortenstaal. Werk o.m. in het metrostation “Belgica” te Brussel.
Belangrijke tentoonstelling in het “Museum voor Moderne Kunst” (PMMK) te Oostende in 1999-2000.
Vermeld in BAS I en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.
http://www.nobel.be/NL/ART/34506_van_breedam_camiel
en website kunstenaar http://www.camielvanbreedam.com/nl/