Henry Villard
Toegevoegd op 19 februari 2011 door monlouis
Afbeelding toegevoegd door monlouis
Kunstenaar:
niet gekend
niet gekend
Opschrift:
1869 - 1916
A Henry Villard
Précurseur de l' hélicoptère
offert par le B.C.B. à la commune de Schaerbeek
1869 - 1916
A Henry Villard
Précurseur de l' hélicoptère
offert par le B.C.B. à la commune de Schaerbeek
Plaatsbeschrijving:
Schaarbeek - Henry Villardstraat (hoekgebouw met Paul Deschanellaan)
Schaarbeek - Henry Villardstraat (hoekgebouw met Paul Deschanellaan)
Op 22 april 1901 deponeert de Fransman Félix Henri Villard (1869 - 1916) een brevet voor een "luchtauto". In juli van hetzelfde jaar deponeert hij in Frankrijk en België een brevet voor een "aéroplane à champ tournant". Na een ongelukkige proefvlucht van dit vliegtuig, stelt hij op het eerste Belgische autosalon van 1902 zijn plannen voor van zijn "disco-helikopter", in de hoop om financiële steun te ontvangen.
In 1903 stelt hij, met de hulp van prins Albert van België zijn nieuw vliegtuig op op de binnenkoer van het gemeentehuis van Schaarbeek. De proefvluchten volgden elkaar zonder succes op tot in 1906. In 1907 realiseerde hij zich dat hij zijn projecten van verticaal opstijgen niet zou kunnen verwezenlijken en richtte zich vanaf dan op vliegtuigen. Maar toen hij in 1911 terugkeerde naar Brussel, ontwikkelde hij toch een helikopter onder de naam Ornis I, Ornis II en Ornis III ; met Ornis II en III slaagde hij erin enkele vluchten te realiseren, maar de eerste wereldoorlog gooide roet in het eten. Hij gaat het leger in, raakt gewond en sterft bij zijn moeder in Cahors in 1916. (bron : unaalat.fr)
In 1903 stelt hij, met de hulp van prins Albert van België zijn nieuw vliegtuig op op de binnenkoer van het gemeentehuis van Schaarbeek. De proefvluchten volgden elkaar zonder succes op tot in 1906. In 1907 realiseerde hij zich dat hij zijn projecten van verticaal opstijgen niet zou kunnen verwezenlijken en richtte zich vanaf dan op vliegtuigen. Maar toen hij in 1911 terugkeerde naar Brussel, ontwikkelde hij toch een helikopter onder de naam Ornis I, Ornis II en Ornis III ; met Ornis II en III slaagde hij erin enkele vluchten te realiseren, maar de eerste wereldoorlog gooide roet in het eten. Hij gaat het leger in, raakt gewond en sterft bij zijn moeder in Cahors in 1916. (bron : unaalat.fr)